„Każdy człowiek jest NIEWYCZERPANYM źródłem własnego rozwoju i potencjału” |
Bożena Szot – Matosek |
Formularz zgłoszeniowy Program
Wypoczywam świadomie, aktywnie i kulturalnie w mojej Małej Ojczyźnie
Organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży z terenu województwa mazowieckiego w czasie ferii letnich 2016 r. b. półkolonie.
Półkolonia 15 dni x 8 h 8.00-16.00 |
4.07.2016 do 22.07.2016 |
Projekt „Wypoczywam świadomie, aktywnie i kulturalnie w mojej Małej Ojczyźnie” realizowany będzie w formie półkolonii jako rodzaj wypoczynku dla dzieci i młodzieży z ternu Jedlni Letnisko i okolic. Projekt, którego głównym celem jest aktywny wypoczynek i budowanie więzi społecznych w środowisku lokalnym realizowany będzie w czterech modułach.
Program półkolonii w ramach projektu „Wypoczywam świadomie, aktywnie i kulturalnie w mojej Małej Ojczyźnie”
Moduł I. – Historyczny – mający na celu poznanie historii regionu wypoczynku i okolic poprzez zabawę, warsztat i wyjazdy edukacyjne.
Zajęcia pod hasłem- „ Mamy i nie znamy’ – celem zajęć jest zapoznanie dzieci i młodzieży z historią i obiektami historycznymi własnej miejscowości:
– drewniany kościół pw. Św. Józefa Oblubieńca NMP
– drewniane wille z okresu międzywojennego
– zalew na rzece Gzówce
Zajęcia z cyklu – „ Ożywiamy historię” Łowy Królewskie – Polowanie Króla Jagiełły w Puszczy Kozienickiej przed wyprawą na Grunwald, zajęcia stacjonarne – poznanie historii wykonanie pracy własnej związanej z wydarzeniem
Zajęcia z cyklu – 'Maluję zabytki’ utrwalenie w formie plastycznej zabytku lokalnego – praca w plenerze
Zajęcia z cyklu – ’ Historia i przyroda’ Augustów – Izba Dydaktyczno – Muzealna Puszczy Kozienickiej – zapoznanie dzieci i młodzieży z historią Puszczy Kozienickiej , światem fauny i flory, Augustów – Ścieżka Dydaktyczna
Zajęcia z cyklu – 'Historia i sławne postaci regionu’
Moduł II. – Społeczny – mający na celu rozwój moralny (wartości) i umiejętności prospołecznych potrzebnych w życiu szkolnym, rodzinnym. Realizowany w formie treningów grupowych w ramach dwóch obszarów: umiejętności społecznych i wartości.
Trening Umiejętności Prospołecznych (poziom behawioralny) – uczy, co należy robić – kształtować i rozwijać umiejętności, niezbędne w kontaktach z ludźmi, które mogą stanowić alternatywę dla zachowań agresywnych;
Trening Umiejętności Prospołecznych polega na ćwiczeniu przy pomocy opisanych strategii umiejętności grupujących się w sześć kategorii.
Podstawowe umiejętności społeczne:
1.Słuchanie
2.Mówienie „Dziękuję”
3.Mówienie komplementów
II. Zaawansowane umiejętności społeczne:
4.Proszenie o pomoc
5.Przepraszanie
6.Przyłączanie się do działań innych
III. Umiejętności radzenia sobie z emocjami:
7.Poznawanie swoich uczuć
8.Wyrażanie swoich uczuć
9.Rozumienie, co czują inni
10.Radzenie sobie z czyjąś złością
11.Radzenie sobie ze strachem
IV. Umiejętności alternatywne wobec agresji:
12.Pomaganie innym
13.Stosowanie samokontroli
14.Obrona swoich praw
15.Reagowanie na zaczepki
16.Unikanie bójek
V. Umiejętności radzenia sobie ze stresem:
17.Zgłaszanie skargi
18.Radzenie sobie z pominięciem
19.Radzenie sobie z zakłopotaniem
20.Reagowanie na namawianie
21.Reagowanie na niepowodzenie
22.Radzenie sobie z presją grupy
23.Przygotowanie do trudnej rozmowy
VI. Umiejętności planowania:
24.Ustalanie przyczyny problemów
25. Szeregowanie problemów według ich ważności
26.Podejmowanie decyzji
Na zajęciach wybieramy 5 umiejętności z którymi grupa ma największe trudności. Umiejętności są wybierane na podstawie odpowiedzi uzyskanych w kwestionariuszu od rodziców.
Trening Wnioskowania Moralnego (poziom rozwoju wartości) – uczy, w jakim celu stosować umiejętności – wzmacnia motywację, pobudza do myślenia w kategoriach moralnych dzięki ustrukturalizowanym grupowym dyskusjom na temat wyboru określonych wartości.
Trening Wnioskowania Moralnego oparty jest na koncepcji Lawrance’a Kolberga, która zakłada, że:
1. Obszar moralny ogranicza się do tych sytuacji, w których w grę wchodzą wartości i interesy będące ze sobą w konflikcie.
2. Moralność oznacza te sposoby rozumowania i analizowania, które są konieczne i rozwiązywania sprzecznych ze sobą interesów i wartości.
3. Zasada sprawiedliwości, będąca istotą moralności, czyli uwzględnienie wartości i równości wszystkich ludzi oraz wzajemności w relacjach międzyludzkich, jest najbardziej zasadnym i słusznym kryterium rozwiązywania interesów będących w konflikcie.
Moduł III.- Akademia Młodego Lidera Regionu – którego celem jest nabycie umiejętności komunikacji, rozwiązywania konfliktów w grupie, świadomego planowania własnego rozwoju, radzenie sobie ze stresem, a także poznanie ról w grupie i zasad budowania zespołu. Moduł realizowany w formie warsztatu zawiera następującą tematykę spotkań:
1. Komunikacja interpersonalna
2. Stres – jak sobie z nim radzić?
3. Kreatywne rozwiązywanie konfliktów.
4. Rola lidera.
5. Zasady budowania zespołu.
6. Jak kształtować prawidłowe relacje.
7. Mój potencjał – moja przyszłość
8. Świadomy JA – świadome społeczeństwo
Moduł IV.- Rekreacyjno-Integracyjny – mający na celu integrację grupy, aktywność sportową, poprawę kondycji fizycznej i zdrowia.
Aby poprawić kondycję i tężyznę fizyczną, ale także pokazać różnorodna kulturę zajęć ruchowych proponujemy podstawy z następujących zajęć:
1. Zajęcia tenisa ziemnego na kortach przy szkole –współpraca ze stowarzyszeniem Jedlnia Dzieciom.
2. Zajęcia Capoeira – współpraca z Capoeira Siao Radom.
3. Zajęcia Teakwondo – współpraca z TKD Jedlnia
4. Zajęcia piłki siatkowej( boisko Orlik) / plażowej (plaża nad zalewem w Siczkach)
5. Zajęcia piłka nożna – chłopcy, zumba – dziewczynki.
Aby wspierać integrację grupy i uwrażliwiać na kulturę muzyczną proponujemy:
Zajęcia muzyczne – współpraca z nauczycielem muzyki w ZSO Jedlnia.
W ramach zajęć stworzenie grupy wokalno – instrumentalnej i przygotowanie występu na zakończenie półkolonii.
Promocja i rekrutacja uczestników.
Promocja zadania publicznego prowadzona będzie poprzez: informację na stronach internetowych szkół, przygotowanie ulotki i plakatu informacyjnego, ogłoszenia parafialne.
Formularze rekrutacyjne dostępne będą w szkołach na terenie Jedlni Letnisko. Rekrutacja przeprowadzona będzie we współpracy z dyrektorami szkół i nauczycielami.
Koordynacja Projektu – polega na przygotowaniu dokumentacji projektowej, przeprowadzeniu rekrutacji i promocji, ewaluacji i rozliczeniu projektu.
Plan dnia półkolonii: (dzień 8 h)
Zbiórka 8.00
Śniadanie – 8.15-8.45
Zajęcia, warsztaty, treningi- 9.00-13.00 (Realizowane w 2 grupach)
Opcjonalnie wyjazd edukacyjny
Obiad – 13.30-14.15
Zajęcia rekreacyjne – integracyjne – sportowe 14.30-16.00
Projekt adresowany jest do 30 osób (dzieci i młodzieży) z terenu Jedlni Letnisko i okolic w wieku 10-18 lat. W zależności o naboru uczestników dla efektywniejszego uczestnictwa zajęcia warsztatowe i treningowe będą realizowane w dwóch grupach po 15 osób.
Rekrutacja uczestników na półkolonie odbywać się będzie w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Jedlni – Letnisku, oraz w placówkach szkolnych na terenie całej gminy, w miejscowościach – Myśliszewice, Słupica, Natolin, Gzowice.
Cel główny projektu – organizacja świadomego i aktywnego wypoczynku dzieci i młodzieży w miejscu ich zamieszkania jako forma wsparcia rodziny o niskim statusie materialnym.
Cele szczegółowe :
– Rozwój moralny i społeczny dzieci i młodzieży
– Poznanie wiedzy historycznej na temat regionu miejsca wypoczynku
– Budowanie więzi społecznych w miejscu zamieszkania
– Poprawa kondycji fizycznej dzieci i młodzieży
– Poznanie siebie i rozwój kompetencji liderskich
– Modelowanie zachowań prospołecznych
– Integracja dzieci i młodzieży z tego samego regionu.
Wyżej wymienione cele będą realizowane poprzez:
– organizację i udział dzieci i młodzieży w warsztatach realizowanych w ramach modułu III – Akademii Młodego Lidera Regionu – warsztaty z komunikacji interpersonalnej, rozwiazywania konfliktów,
– organizację i udział dzieci i młodzieży w treningach realizowanych w ramach modułu II – Społecznego – Trening Umiejętności Społecznych
– organizację i udział dzieci i młodzieży w zajęciach i wyjazdach integracyjnych po regionie realizowanych w ramach modułu I – Historycznego- spotkania z historią,zajęcia manualne w plenerze, wyjazdy edukacyjne.
– organizację i udział dzieci i młodzieży w zajęciach rekreacyjno-integracyjnych realizowanych w ramach modułu IV – Rekreacyjno-integracyjnego – zajęcia sportowe,muzyczne
„Każdy człowiek jest NIEWYCZERPANYM źródłem własnego rozwoju i potencjału” |
Bożena Szot – Matosek |