„Każdy człowiek jest NIEWYCZERPANYM źródłem własnego rozwoju i potencjału” |
Bożena Szot – Matosek |
Innowacja pedagogiczna – Klasa/Grupa Rozwoju Integralnego
Głównym celem projektu „Klasa/Grupa Rozwoju Integralnego” jest udzielenie wsparcia młodzieży w ich rozwoju po zajęciach lekcyjnych na trzech poziomach:
Społecznym – rozwój kompetencji społecznych
Zawodowym – rozwój kompetencji zawodowych
Osobistym – rozwój kompetencji osobistych
Projekt będzie oparty na wstępnej diagnozie potrzeb i zasobów młodzieży, rodziców i nauczycieli. Zakłada podejście holistyczne do rozwoju człowieka. Idea ta łączy różne poziomy funkcjonowania człowieka przez poziom fizyczny, umysłowy do stanu ducha/wartości. Od dawna mówi się o tym, że nasze ciało i poszczególne jego części, zmysły oraz umysł należy traktować jako integralną, wzajemnie powiązaną całość, zapewniając im taką samą dozę uwagi i troski. Zgodnie z tym podejściem projekt zakłada wsparcie młodzieży w oddziaływaniu w grupie rówieśniczej i pobudzaniu siebie nawzajem na wszystkich trzech poziomach:
W ramach projektu zaplanowano następujące działania:
Warsztaty, treningi, coaching – dla młodzieży i rodziców szkolenia – dla nauczycieli i rodziców. Prelekcje – dla społeczności lokalnej kampanie – profilaktyczne i promujące publikacje – upowszechniające rezultaty projektu konkurs – o charakterze prozdrowotnym i promującym bezpieczeństwo i rozwój.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu:
Projekt „Klasa Rozwoju Integralnego” zbudowany jest na:
Projekt odpowiada na następujące problemy:
Brak wsparcia w środowisku rodzinnym, szkolnym rówieśniczym w rozwoju osobisty i zawodowym;
Zagrożenie wykluczeniem społecznym z powodu nadużywania multimediów;
Narastające konflikty w grupach rówieśniczych;
Częste konflikty nauczyciel-rodzic-dziecko;
Zjawiska agresji i przemocy w szkole, rodzinie;
Stale zmieniające się potrzeby rynku pracy;
Jest to zjawisko niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, które są znaczne.
Według szacunków MEN liczba dzieci i młodzieży w wieku szkolnym niedostosowanych społecznie wynosi 140 – 150 tysięcy (2% populacji uczniów), a liczba zagrożonych niedostosowaniem – około miliona (10-15%populacji uczniów). Znaczna część niedostosowania obejmuje zachowania połączone ze stosowaniem przemocy. Około jedna trzecia przestępstw nieletnich popełniana jest w szkole lub w okolicach szkoły. Przyczyną tego zjawiska jest: brak wystarczającego zainteresowania osób dorosłych dziećmi i młodzieżą, a szczególnie kreowaniem ich przyszłości, brak odpowiednich kompetencji wśród nauczycieli wspierających rozwój zawodowy dzieci i młodzieży, brak porozumienia i kultury współpracy pomiędzy rodzicami, a nauczycielami, brak mechanizmów samokontroli, samowychowania wśród dzieci i młodzieży, ogólne tendencje społeczne i zawodowe wskazujące na rywalizację, tendencje rówieśnicze wykluczające słabsze jednostki, brak świadomości potrzeby ciągłego rozwoju w czasie zmieniających się warunków politycznych i gospodarczych.
Generalizując najczęściej możemy zaobserwować deficyty wśród młodzieży w następujących obszarach: kontrolowaniu własnej impulsywności, znajomości alternatywnych wobec agresji sposobów zachowania i umiejętności ich stosowania, rozwoju myślenia moralnego, nadużywanie multimediów (życie i funkcjonowanie w świecie wirtualnym).
Bezpośrednie cele projektu
Głównym celem projektu jest udzielenie wsparcia młodzieży w ich rozwoju po zajęciach lekcyjnych na trzech obszarach: społecznym, zawodowym, osobistym tj.:
Społeczny obejmuje:
Osobisty obejmuje
Zawodowy obejmuje
„Każdy człowiek jest NIEWYCZERPANYM źródłem własnego rozwoju i potencjału” |
Bożena Szot – Matosek |