„Każdy człowiek jest NIEWYCZERPANYM źródłem własnego rozwoju i potencjału” |
Bożena Szot – Matosek |
Celem programu Mobilna Akademia Twórcza jest poszerzeniem oferty psycho-edukacyjnej realizowanej przez Fundacja Rozwoju Integralnego na Mazowszu w celu wzmacniania procesów socjalizacji dzieci i młodzieży ze środowisk marginalizowanych w oparciu o ideę twórczej pedagogiki, psychodramy, TZA-ART i ZIP -3.w środowiskach o utrudnionym dostępie do takich programów wsparcia. Projekt zakłada przygotowanie serii zajęć z zakresu problematyki uzależnień, tj. programu profilaktyki oraz zajęć z socjoterapii z uwzględnieniem idei twórczej pedagogiki wspierającej prawidłowy rozwój dzieci i kształtowanie postaw twórczych i kreatywnych poprzez bezpośrednie zaangażowanie się grupy docelowej w proces tworzenia bajek edukacyjnych. Celem programu jest wzmacnianie postaw – otwartości dzieci i młodzieży na twórczość i kreatywne rozwiązywania problemów i trudności, a tym samym nabywanie umiejętności chroniących przed uzależnieniem i sytuacjami przemocy domowej poprzez zabawę, teatr, warsztaty twórcze, muzykę czy sztukę.
Mobilna Akademia Twórcza realizowana będzie w 6 gminach zgodnie ze wskazaniem miejsca realizacji jak również w formie wyjazdów jednodniowych organizowanych dla każdej gminy.
Program zakłada również integrację społeczną dzieci i młodzieży z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością. Poprzez projekt chcemy nawiązać współpracę z minimum 8 placówkami na terenie województwa mazowieckiego w celu wypracowania długofalowego i systemowego modelu współpracy w obszarze wspierania procesów socjalizacji dzieci i młodzieży w czasie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu poprzez wdrażanie nowych form twórczej pedagogiki – a w tym między innymi formy BAJKI EDUKACYJNEJ mającej na celu wzmocnienie rozwoju umiejętności chroniących przed uzależnieniem się w przyszłości od alkoholu, narkotyków, nieprawidłowych nawyków i zachowań w tym poprzez rozwój postaw prospołecznych, umiejętności rozpoznania i radzenia sobie z emocjami. Bajkoterapia to nadal stosowana i skuteczna metoda terapii, Bajka terapeutyczna jest utworem adresowanym do dzieci, w którym świat jest widziany z dziecięcej perspektywy. Celem bajek terapeutycznych jest m.in. uspokojenie, zredukowanie problemów emocjonalnych, a także wspieranie i edukowanie we wzroście osobistym młodego człowieka. Realizowana BAJKA EDUKACYJNA w ramach programu nawiązuje również do założeń bajkoterapii, ale dodatkowo będzie pisana i tworzona z dziećmi i młodzieżą, we współpracy z trenerami i artystami, będzie oparta również na przebadanych metodach pracy z dziećmi i młodzieżą takimi jak-metoda TRENINGU ZASTĘPOWANIA AGRESJI – TZA-ART (ART, Aggression Replacement Training) prof. Dr. Arnold P. Goldstein, Drama techniques for facilitation behavioural, w tym – metody prof. Nelsona, „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń eksternalizacyjnych (ADHD,ODD) oraz zaburzeń lękowych i depresyjnych u dzieci i młodzieży”, jak również ZIP -3, tj. Zintegrowane Innowacyjne Programy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu młodzieży szczególnego ryzyka w wieku 15-19 lat ukierunkowane na zwiększenie potencjału zawodowego- Model Mazowiecki/Fundacja Polskiej Akademii Nauk. Realizatorzy programu posiadają odpowiednie certyfikaty, szkolenia i uprawnienia do stosowania poszczególnych metod i pracy podczas prowadzenia zajęć z socjoterapii.
SPOSÓB REALIZACJI CELU
Dzieci – 60 osób dzieci , Młodzież – 60 osób z rodzin zagrożonych problemem alkoholowym i lub dotkniętych problemem alkoholowym. Zagrożonych wykluczeniem społecznym z powodu modelowania w środowisku złych nawyków np. niebezpiecznego nadużywania alkoholu. Do projektu zaprosimy osoby z niepełnosprawnością jak i również dzieci i młodzież uchodźców jeżeli będzie taka potrzeba w danym środowisku.
„Każdy człowiek jest NIEWYCZERPANYM źródłem własnego rozwoju i potencjału” |
Bożena Szot – Matosek |